Best of Lívia Kožušková a studenti figurální kresby

 
Umění je způsob, jak vyjádřit lidskou duši beze slov. Není jen prostředkem estetického vyjádření, ale má také schopnost komunikovat a sdílet nepopsatelné a hluboce osobní zkušenosti, které jsou často mimo dosah slov. Každé umělecké dílo nese v sobě stopu tvůrčího procesu a osobního prožitku autora, který je přenesen do formy, která oslovuje smysly a emoce diváka.
Výstava Best of Lívia Kožušková a studenti figurální kresby zdůrazňuje otevřenost, dialog a propojení mezi akademickým světem a širší uměleckou veřejností skrze galerijní prostředí. Umělecké vzdělání není pouze o získání dovedností, představuje komplexní proces neustálého učení, který zahrnuje nejen rozvoj technických schopností, ale také průzkum nových myšlenkových a tvůrčích horizontů.
Lívia Kožušková (1987) je osobnost s rozsáhlou akademickou a profesionální působností v uměleckém světě. V letech 2006 až 2011 studovala na Vysoké škole výtvarných umení v Bratislavě na Katedře grafiky a jiných médií pod vedením doc. Vojtěcha Kolenčíka, akad. mal. Během svých studií se zúčastnila několika výměnných studijních pobytů zaměřených na volnou kresbu, grafický design a nová média na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, na Jan Matejko Academy of Fine Arts v Krakově (PL) a The University of Plymouth (GB). Její postup zahrnul také účast na uměleckých rezidencích – Open set (NL), Litography symposium (DE), Open Air (AT). V roce 2017 dokončila doktorské studium pod vedením prof. Ing. arch. akad. arch. Ivana Petelena, Ph.D. na Slovenské technické univerzitě v Bratislavě. Od roku 2021 vykonává funkci pedagožky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kde vyučuje figurální kresbu na Fakultě multimediálních komunikací. Vedle pedagogické činnosti organizuje art teambuildingy pro firmy a spolupracuje s Fakultou architektury a designu na STU v Bratislavě.
Lívia Kožušková je talentovaná a inovativní umělkyně s širokým spektrem působnosti, která se věnuje kresbě, knižnímu designu, ilustraci, volné grafice, scénografii a art managementu, nejen na Slovensku a v České republice, ale i v zahraničí. Její práce se vyznačují až metafyzickým charakterem, často se pohybují na tenké hranici mezi realitou a imaginací. Lívia se ve své tvorbě zaměřuje na kombinaci různých grafických technik, včetně tisku z výšky, tisku z hloubky i tisku z plochy, což jí umožňuje vytvářet složité a multidimenzionální obrazy.
V jejím portfoliu a rovněž na výstavě nalezneme sérii grafik inspirovaných dílem slovenské autorky a básnířky Mily Haugové – Srna pozerajúca na Polárku. Jsou to díla, která překračují hranice konkrétního vyjádření a otevírají prostor pro hlubší úvahy a náznaky, jež nás vtahují do tajemna. V těchto pracích se odehrává setkání s univerzem a prozkoumává se samotná podstata existence, provázená motivem oblohy.
Další část výstavy představí sérii grafických děl nazvanou Dotykové kocky a Izby. Umělkyně pracuje s volnými grafikami, které aktivně interagují s prostorem kolem sebe. Cyklus se zabývá tematikou osobních hranic a dotykových ploch, zkoumá komfortní zónu jednotlivce v jeho vztahu k sobě i k okolí. Kontrast mezi organickými a geometrickými prvky zde hraje klíčovou roli. Stěny Izeb, virtuálních místností, jsou zobrazeny jako padající, narušující konvenční perspektivu, a tak vyvolávající pochybnost a pocit narušení.
Lívia rovněž při tvorbě grafik čerpala podněty z krás přírody a cyklu života. Její práce Samia Cynthia reflektuje krátkodobost existence a zároveň sílu transformace a proměn. Myšlenku dále rozvíjela i v řadě děl vycházejících z klíčových témat knihy Pohľadnice z neviditeľných miest spisovatelky Martiny Strakové. Celkově je tvorba Lívie Kožuškové zajímavou směsicí abstrakce a konkrétních motivů, které diváka vyzývají k hlubšímu zamyšlení nad podstatou existence a lidskou přirozeností.
Spolu s Lívií Kožuškovou se na výstavě představují i talentovaní studenti, kteří pod jejím vedením zkoumají různé aspekty figurální kresby. Jejich díla odrážejí mladistvý entuziasmus a snahu objevovat a porozumět lidskému tělu a jeho výrazům.
Figurální kresba je umělecký způsob zachycování lidské postavy pomocí čar a tvarů. Je to technika, která umožňuje umělcům vyjádřit krásu, sílu a emocionální hloubku lidského těla. Jedním z hlavních aspektů figurální kresby je schopnost zachytit anatomické detaily a pohyby lidského těla. Umělec musí být schopen pozorovat a porozumět struktuře těla, aby mohl vytvořit věrohodné a působivé vyobrazení postavy. To vyžaduje precizní ruku a pozornost k detailům, ale také cit pro proporce a kompozici. Figurální kresba není pouze o reprodukci vnějšího vzhledu, ale také o zachycení vnitřního stavu člověka. Umělci často používají pohyby, gesta a výrazy postavy k vyjádření emocí, nálad a myšlenek. Tímto způsobem figurální kresba překračuje fyzickou realitu a stává se prostředkem pro vyjádření lidského ducha a identity.
Dnes je figurální kresba stále živá a inspirativní forma umění. Umělci experimentují s různými médii, technikami a styly, aby vyjádřili své myšlenky a představy o lidském těle a jeho významu ve světě. Tato výstava není pouze prostředkem prezentace uměleckých děl, je to příležitost k vzájemné inspiraci, sdílení poznatků a podpory tvůrčího rozvoje.
 
Miroslava Ptáčková