TISKOVÁ ZPRÁVA

TISKOVÁ ZPRÁVA          
24. 11. 2017
 
Galerie na zlínském zámku objevuje dílo malířky Milady Schmidtové Čermákové

Neznámé dílo Milady Schmidtové Čermákové představí zlínská Galerie Václava Chada výstavou obrazů s názvem „Autoportréty a portréty“. Práce malířky, která započala svou tvorbu při studiích ve Zlíně, jsou takto komplexně prezentovány vůbec poprvé. Výstava bude přístupná až do 11. února 2018, zahajovací vernisáž proběhne 5. prosince v 17 hodin. 

Milada Schmidtová Čermáková byla malířkou a kreslířkou. Její umělecké počátky jsou spojeny se Zlínem, kde v době druhé světové války studovala Baťovu obchodní akademii. Ovlivnili ji umělci ze Školy umění, se kterými se setkávala, i blízký přítel, malíř Václav Chad. K jejím prvním dílům patří surrealistický Válečný cyklus z roku 1944.

Po válce studovala bratislavskou uměleckou akademii, byla ale vyloučena. Odstěhovala se na Vysočinu, žila v ústraní a malovala již jen pro sebe. Proto její dílo není známé a veřejnost má možnost ses ním seznámit až teď. Práci Milady Schmidtové Čermákové objevuje společná výstava Galerie Václava Chada a Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně.

Výstava v Galerii Václava Chada představí autorčiny portréty a autoportréty. „Vedle jejich výtvarné kvality je na nich pozoruhodné i to, jak umělkyně vnímala pojem času, neboť nezřídka se v psychologické rovině jakoby nemohla vymanit z pout dávných vzpomínek, které projektovala do roviny mytického času,“ přiblížil spoluautor výstavy Ladislav Daněk.

Ústřední postavení v portrétní kreslířské tvorbě Milady Schmidtové zaujímají portréty blízkých lidí
a autoportréty, jež považovala za jeden v dlouhém čase se rozvíjející cyklus, který nazvala prostě Hlavy. Vedle něj vznikal rovněž obsáhlý cyklus Postavy, v němž jsou zachyceni lidé z jejího nejbližšího okolí,“
dodal Daněk.

Kresby často vytvářela neobvyklou technikou suchého uhlu smíseného s olejem, jiné jsou provedeny černou lavírovanou tuší, případně kombinací obou technik.
Zajímavostí je, že Milada Schmidtová Čermáková k malbě inspirovala i svou negramotnou matku Natálii Maslinkovou Schmidtovou, která se stala významnou naivní malířkou a jejíž díla jsou nyní zastoupená v soukromých i veřejných sbírkách po celém světě.

Výstava „Portréty a autoportréty“ je umístěna v Galerii Václava Chada v prvním poschodí zlínského zámku. Přístupná je zdarma až do 11. února 2018, vždy od úterý do pátku od 14:00 do 17:00 hodin nebo dle domluvy. Autory výstavy jsou Ladislav Daněk a Alena Pomajzlová.
Další podrobnosti o zlínském zámku i Galerii Václava Chada najdete na www.zlinskyzamek.cz a www.gvch.cz.   
 
O autorce
Milada Schmidtová Čermáková (1922-2015) je veřejnosti málo známá česká malířka a kreslířka. V letech 1938-42 vystudovala Baťovu obchodní akademii ve Zlíně. Právě od této doby se datuje také její tvůrčí dráha, ovlivněná okruhem umělců baťovské Školy umění i blízkým přítelem malířem Václavem Chadem.
Do povědomí tehdejšího výtvarného publika vstoupila kresebným Válečným cyklem z roku 1944, který se řadí k druhé vlně českého surrealismu z období válečných a těsně poválečných let.

Počátkem padesátých let studovala Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě, z politických důvodů ale byla vyloučena. Poté se odstěhovala na Vysočinu a věnovala se jiným, neuměleckým povoláním. Zbytek života prožila v ústraní a malovala pouze pro sebe.
Je dcerou mezinárodně uznávané naivní malířky Natálie Maslikové Schmidtové (1895-1981).